8 Ağustos 2015 Cumartesi

KESİLEN SÜTTEN PEYNİR YAPIMI

Yıllardır yoğurdumu evde yaparım. İstanbul'da yaşarken günlük sütten yapardım Ayvalık'ta yaşamaya başladığımdan beri ise çevre çiftliklerden taze sağılmış inek sütü temin etmek kolay olduğu için her hafta erken saatlerde sağılmış 5 kg taze süt alarak iyice kaynattıktan sonra yoğurdumu yaparım. Rutin olan bu işi yapmak için yine sabah erken saatte sütümü aldım ancak kaynama esnasında kesildi,
Kesilen sütü atmadım ve bundan süt kesiği halk arasındaki ismiyle lor peyniri yaptım. Ertesi gün sabahı yoğurt yapılacak ya yine 5 kg süt aldım ancak süt yine kesildi bunu da lor peyniri yaptım. Böylesi de ilk kez başıma geldi aslında havaların aşırı sıcak olması buna etken diye düşünüyorum. Gelelim lor yapımı tarifine belki bir gün ihtiyacı olan çıkabilir belkide özellikle sütü kestirip lor peyniri yapmak istersiniz tercih sizin.
Kaynayıp kendi kesilen sütün içine ya da kesilmemiş sütün içine bir kaç damla limon sıkıp 2-3 dakika kaynatarak ocağı kapatıp tencerenin kapağını üzerine kapatarak sütün ılınmasını bekliyoruz.
Ilınan sütün üzerine yeşilimsi sarı renkli peynir altı suyu çıkıyor bunu sakın dökmeyin çorbalarda kullanın yüksek miktarda protein içerir sporcuların tercihidir. Altta kalan kesik peyniri ben ince bir tel süzgeç yardımıyla iyice süzerek buzdolabına  kaldırıyorum bir gecede dolapta süzülmeye devam ederse beyaz peynir kıvamına geliyor.
Peyniri tuzlu tüketmek isterseniz ocağı kapatınca ağız tadınıza göre tuz ekleyebilirsiniz. Burada sütler yağlı olduğu için 5 kg sütten 1 kg lor elde ediliyor bu miktar sütün sululuk durumuna göre azalabilir. Yaptığınız peynir tuzsuz ise 7 gün, tuzlu ise en fazla 10 gün içinde mutlaka tüketiniz. Eğer bir gün sizinde aldığınız süt kesilirse sakın atmayın bu şekilde yapılan lor peyniri kahvaltıda yenilecek kadar nefis oluyor,
yok kahvaltıda yemem derseniz özellikle Ayvalık'ta ve Balıkesir bölgesinde lorlu tarifler çok meşhurdur.  Lor tatlısı, lor kurabiyesi, lorlu börek, lorlu gözleme, lorlu mezeler sırala sırala bitmez. Artık elimdeki 2 kg peynirle neler yaparım göreceğiz...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder